Podstawy Informatyki – Elektromobilność

Laboratorium podstaw informatyki Sala 720/612

Program w wersji pdf

Program ćwiczeń laboratoryjnych z przedmiotu Podstawy Informatyki

Kierunek: Elektromobilność, rok 1, semestr I

Programowanie w języku C++ i C#

I.        Omówienie środowiska programistycznego Visual Studio

  1. Omówienie regulaminu pracowni komputerowej
  2. Omówienie regulaminu BHP oraz warunków zaliczenia przedmiotu
  3. Omówienie i konfiguracja środowiska Visual Studio – Konsola
  4. Dyrektywy preprocesora – np. #using, #pragma, #define
  5. Omówienie składni języka C++, typy zmiennych, deklaracja zmiennych, stałe – programowanie strukturalne

II.      Operacje arytmetyczne, operatory logiczne, funkcje standardowe, instrukcje warunkowe

  1. Podstawowe operatory arytmetyczne i logiczne – programy ilustrujące działanie operatorów i funkcji standardowych
  2. Instrukcje sterujące typu: if, if…else, switch, break, continue, goto.
  3. Programy testujące działanie powyższych instrukcji z wykorzystaniem operatorów

III.   Instrukcje złożone – pętle

  1. Instrukcje sterujące typu: while, do..while, for, foreach (Range-based for)
  2. Wybrane programy testujące instrukcje sekwencyjne (Obliczanie sumy szeregu, sumowanie n liczb nieparzystych, szukanie wartości maksymalnej ciągu liczb zadanego z klawiatury, wybór z ciągu liczb zadanego z klawiatury liczb podzielnych przez 3, poszukiwanie liczby doskonałej, poszukiwanie liczby pierwszej)

IV.    Funkcje

  1. Definiowanie funkcji
  2. Zwracanie rezultatu przez funkcję
  3. Przesyłanie argumentów do funkcji przez wartość i przez referencję
  4. Opracowanie przykładowych funkcji (największy wspólny dzielnik, najmniejsza wspólna wielokrotność, zamiana liczby dziesiętnej na dwójkową, obliczanie silni, obliczanie wartości średniej, itp.)

V.      Operacje na tablicach, typy wyliczeniowe i strukturalne, wskaźniki, wektory

  1. Wskaźniki, przesyłanie argumentów do funkcji
  2. Wyrażenie null i nullptr
  3. Deklarowanie tablic, tablice statyczne i dynamiczne
  4. Dostęp do elementów tablicy
  5. Poszukiwanie elementów tablicy, sortowanie tablic
  6. Dynamicznie rozszerzalne tablice – Wektory jedno i wielowymiarowe
  7. Operacje na wektorach

VI.    Struktury i unie

  1. Wyrażenie sizeof
  2. Definiowanie struktur
  3. Definiowanie unii
  4. Operacje na strukturach i uniach

VII. Sprawdzenie wiadomości z języka C++

 

 

VIII.          Wprowadzenie do programowania w języku C#

  1. Omówienie składni języka C# – Konsola
  2. Różnice między językiem C# a C++
  3. Program ilustrujący składnię C# (WriteLine, Console. ReadKey, Console. ReadLine, Convert)
  4. Obsługa wykrywania błędów – debugger

IX.    Programowania w języku C#, instrukcje sterujące if, if..else, switch, break, continue, enum

  1. Wybrane programy testujące instrukcje sekwencyjne (Obliczanie sumy szeregu, sumowanie n liczb nieparzystych, szukanie wartości maksymalnej ciągu liczb zadanego z klawiatury, wybór z ciągu liczb zadanego z klawiatury liczb podzielnych przez 3, poszukiwanie liczby doskonałej, poszukiwanie liczby pierwszej)

X.      Programowania w języku C#, pętle: while, do..while, for, foreach (Range-based for)

  1. Wybrane programy testujące pętle (Obliczanie sumy szeregu, sumowanie n liczb nieparzystych, szukanie wartości maksymalnej ciągu liczb zadanego z klawiatury, wybór z ciągu liczb zadanego z klawiatury liczb podzielnych przez 3, poszukiwanie liczby doskonałej, poszukiwanie liczby pierwszej)

XI.    Podstawy programowania z wykorzystaniem komponentów Windows Forms

  1. Program w języku C# w środowisku Visual Studio (szablon Windows Forms), z uwzględnieniem elementów: Solution Explorer, Toolbox czy Designer Aplikacji.
  2. Zarządzanie wybranymi komponentami w widoku projektu (np. Button, TextBox, ListBox, RadioButton, CheckBox).
  3. Obsługa zdarzeń.
  4. Program testujący działanie podstawowych komponentów standardowych (np. button, edit, label, main menu, itp.)

XII. Wyjątki oraz funkcje statyczne klas

  1. Obsługa wyjątków try, catch, finally oraz throw.
  2. Klasy – Math, Convert, MessageBox.
  3. Przykłady programów ilustrujących działanie wyjątków np. równanie kwadratowe

XIII.          Tworzenia wykresów

  1. Wykorzystaniem komponentu Chart.
  2. Dodawanie i usuwanie serii na wykresie.
  3. Program testujący wykreślanie wykresów/przebiegów z wykorzystaniem komponentu Chart.

XIV.           Sprawdzenie wiadomości z języka C#

 

Literatura

Wykład,

Jerzy Grębosz:  „Symfonia C ++ Standard”

Jerzy Grębosz, „Opus magnum C++11. Programowanie w języku C++”, Wydawnictwo Helion, 2017

Mirosław J. Kubiak: „C++. Zadania z programowania z przykładowymi rozwiązaniami.”

Andrzej Stasiewicz: „C++. Ćwiczenia praktyczne. Wydanie III “

Bruce Eckel: „Thinking in C++”, (edycja polska)

Joseph Albahari, Ben Albahari, „C# w pigułce”, Wydawnictwo Helion

Źródła internetowe o tematyce C++ i C#