Laboratorium podstaw informatyki Sala 720/612
Program ćwiczeń laboratoryjnych z przedmiotu Podstawy Informatyki
Kierunek: Elektromobilność, rok 1, semestr I
Programowanie w języku C++ i C#
I. Omówienie środowiska programistycznego Visual Studio
- Omówienie regulaminu pracowni komputerowej
- Omówienie regulaminu BHP oraz warunków zaliczenia przedmiotu
- Omówienie i konfiguracja środowiska Visual Studio – Konsola
- Dyrektywy preprocesora – np. #using, #pragma, #define
- Omówienie składni języka C++, typy zmiennych, deklaracja zmiennych, stałe – programowanie strukturalne
II. Operacje arytmetyczne, operatory logiczne, funkcje standardowe, instrukcje warunkowe
- Podstawowe operatory arytmetyczne i logiczne – programy ilustrujące działanie operatorów i funkcji standardowych
- Instrukcje sterujące typu: if, if…else, switch, break, continue, goto.
- Programy testujące działanie powyższych instrukcji z wykorzystaniem operatorów
III. Instrukcje złożone – pętle
- Instrukcje sterujące typu: while, do..while, for, foreach (Range-based for)
- Wybrane programy testujące instrukcje sekwencyjne (Obliczanie sumy szeregu, sumowanie n liczb nieparzystych, szukanie wartości maksymalnej ciągu liczb zadanego z klawiatury, wybór z ciągu liczb zadanego z klawiatury liczb podzielnych przez 3, poszukiwanie liczby doskonałej, poszukiwanie liczby pierwszej)
IV. Funkcje
- Definiowanie funkcji
- Zwracanie rezultatu przez funkcję
- Przesyłanie argumentów do funkcji przez wartość i przez referencję
- Opracowanie przykładowych funkcji (największy wspólny dzielnik, najmniejsza wspólna wielokrotność, zamiana liczby dziesiętnej na dwójkową, obliczanie silni, obliczanie wartości średniej, itp.)
V. Operacje na tablicach, typy wyliczeniowe i strukturalne, wskaźniki, wektory
- Wskaźniki, przesyłanie argumentów do funkcji
- Wyrażenie null i nullptr
- Deklarowanie tablic, tablice statyczne i dynamiczne
- Dostęp do elementów tablicy
- Poszukiwanie elementów tablicy, sortowanie tablic
- Dynamicznie rozszerzalne tablice – Wektory jedno i wielowymiarowe
- Operacje na wektorach
VI. Struktury i unie
- Wyrażenie sizeof
- Definiowanie struktur
- Definiowanie unii
- Operacje na strukturach i uniach
VII. Sprawdzenie wiadomości z języka C++
VIII. Wprowadzenie do programowania w języku C#
- Omówienie składni języka C# – Konsola
- Różnice między językiem C# a C++
- Program ilustrujący składnię C# (WriteLine, Console. ReadKey, Console. ReadLine, Convert)
- Obsługa wykrywania błędów – debugger
IX. Programowania w języku C#, instrukcje sterujące if, if..else, switch, break, continue, enum
- Wybrane programy testujące instrukcje sekwencyjne (Obliczanie sumy szeregu, sumowanie n liczb nieparzystych, szukanie wartości maksymalnej ciągu liczb zadanego z klawiatury, wybór z ciągu liczb zadanego z klawiatury liczb podzielnych przez 3, poszukiwanie liczby doskonałej, poszukiwanie liczby pierwszej)
X. Programowania w języku C#, pętle: while, do..while, for, foreach (Range-based for)
- Wybrane programy testujące pętle (Obliczanie sumy szeregu, sumowanie n liczb nieparzystych, szukanie wartości maksymalnej ciągu liczb zadanego z klawiatury, wybór z ciągu liczb zadanego z klawiatury liczb podzielnych przez 3, poszukiwanie liczby doskonałej, poszukiwanie liczby pierwszej)
XI. Podstawy programowania z wykorzystaniem komponentów Windows Forms
- Program w języku C# w środowisku Visual Studio (szablon Windows Forms), z uwzględnieniem elementów: Solution Explorer, Toolbox czy Designer Aplikacji.
- Zarządzanie wybranymi komponentami w widoku projektu (np. Button, TextBox, ListBox, RadioButton, CheckBox).
- Obsługa zdarzeń.
- Program testujący działanie podstawowych komponentów standardowych (np. button, edit, label, main menu, itp.)
XII. Wyjątki oraz funkcje statyczne klas
- Obsługa wyjątków try, catch, finally oraz throw.
- Klasy – Math, Convert, MessageBox.
- Przykłady programów ilustrujących działanie wyjątków np. równanie kwadratowe
XIII. Tworzenia wykresów
- Wykorzystaniem komponentu Chart.
- Dodawanie i usuwanie serii na wykresie.
- Program testujący wykreślanie wykresów/przebiegów z wykorzystaniem komponentu Chart.
XIV. Sprawdzenie wiadomości z języka C#
Literatura
Wykład,
Jerzy Grębosz: „Symfonia C ++ Standard”
Jerzy Grębosz, „Opus magnum C++11. Programowanie w języku C++”, Wydawnictwo Helion, 2017
Mirosław J. Kubiak: „C++. Zadania z programowania z przykładowymi rozwiązaniami.”
Andrzej Stasiewicz: „C++. Ćwiczenia praktyczne. Wydanie III “
Bruce Eckel: „Thinking in C++”, (edycja polska)
Joseph Albahari, Ben Albahari, „C# w pigułce”, Wydawnictwo Helion
Źródła internetowe o tematyce C++ i C#